Read it in English here.
(març) Viatge a Summerhill aquí (PDF), després de tot, PER FI HI VAIG POSAR ELS PEUS!
Una bona mostra de la realitat educativa del país és el programa de TV3, Mestres. Recomano especialment que mireu el II o IV (com aprenem) que
parla de propostes metodològiques molt interessants I sinó,
també, sobretot, el V (família i escola) aquí (tres a la carta).
(febrer) De la tasca pedagògica voluntària del cau podeu llegir aquí (PDF)
el que vam fer el primer dia, com ho vam pensar i com va sortir...
totes les valoracions / opinions constructives seran benvingudes!
(febrer) No m'agrada parlar-ne en aquest espai que he creat, però tanmateix forma part de la realitat educativa (de l'educació superior) Es podria dir com
aquell qui deia: “i en Núñez encaaara és president del Barça” que la facultat encaaaara
està al seu lloc, o més avall (al final, acabarem a l’infern), i una
petita mostra, res, pecata minuta, és aquesta: vegeu aquí (PDF).
(febrer) Aquest és un nen que no vol estar-se a les extraescolars d’anglès. Porta un cartell a la cara que diu que des de les 9h que està a l’escola i que l’últim que vol estar fent fins a les 6h és anglès, per molt lúdic i divertit que sigui; ell, vol jugar al seu aire. Amb tot, intenta boicotejar la classe molestant els altres i fent allò precís que no s’ha de fer. Avui però, estranyament està tranquil, a la seva cadira, motivat per la feina. M’hi acosto:
G – V., et puc fer una pregunta?
V- què?
G- avui et veig molt tranquil, com sents el cos i la ment? Pau, tranquil•litat...
V – Tranquil•litat.
Passen uns segons, torna a aixecar la mirada cap a mi i diu:
V – Felicitat.
Un regal del cel, vaja.
(gener) Abans de les vacances de Nadal vam presentar el CD de Cançons per a l’Escola Bressol. Vegeu-ne la presentació aquí (PDF), i descarregueu-vos la música + caràtula + imatges aquí (pàgina gisela’s light) . Esperem que us hagi agradat i que en feu un bon ús!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(desembre) He visitat dues escoles que aparentment tenen un gust de màgia pedagògica... Llegiu-ne la crònica de la més interessant aquí (PDF), i sobre la que tenia curiositat de veure realitat les paraules llegides sobre les escoles Waldorf aquí (PDF).
(desembre) Anem rebent la revista Infància i topant amb articles que fan plorar d’emoció. Feu el favor de llegir “Començant a caminar” aquí (PDF), i descobriu el meu jo del futur!
Valoració Biblioteca de Montbau amb l’assignatura de Literatura a veure la bibliotecaria Nati Calvo aquí (PDF) .
Valoració excursió amb la facultat (assignatura de les Ciències Socials), a la serra de Collserola (Can Coll) aquí (PDF).
(novembre) Llegiu cròniques aquí (PDF). de les trifulques de les extraescolars.

(setembre) El primer dia de curs vaig visitar una escola rural on ja havia estat amb una mestra que ja coneixia. La seva mirada és molt més factible en aquesta escola petita. Llegiu-ne el resum i opinió aquí (més endavant).
(novembre) Avui un nen a les extraescolars d'anglès m'ha dit, quan jo m'hi he dirigit en anglès: "M'ho pots dir en lletra de pal?"
(desembre) Molt
recentment he visitat dues escoles que aparentment tenen un gust de
màgia pedagògica... Llegiu-ne la crònica de la més interessant aquí (PDF), i sobre la que tenia curiositat de veure realitat les paraules llegides sobre les escoles Waldorf aquí (PDF).
Llegiu el text en defensa dels mestres “Un mestre, un heroi” aquí (PDF). La
societat actual del nostre país deprecia els mestres.
(setembre) El curs passat vaig estar de visita en un P5 d'una escola pública (Vallès Oriental)
on la mestra té una visió del nen molt encertada (des del meu punt de
vista) i on es deixa llibertat per créixer i expressar-se. Podeu llegir-ne l'experiència i l'observació que en vaig fer aquí. Veureu que l'estona de la rotllana és un moment màgic!
(Juliol) Per aquest Juliol, com que les escoles estan tancades,
us passo la crònica del CONGRÉS DE
PSICOLOGIA d'Istanbul on vaig presentar els pòsters de les recerques del CLOD i del GRILLO que
hem estat fent. Podeu veure la crònica llegint a aquí
(PDF).
Extret de xicranda, feu-hi un cop d'ull! Gràcies, Roser, per compartir-ho.
Pau Casals."I què és el que ensenyem als nostres infants? Els ensenyem que dos i dos fan quatre i que París és la capital de França. Quan els ensenyarem el que ells són realment? Hauríem de dir-los: Ja saps tu qui ets? Ets una meravella. Ets únic. En tot el món no n’hi ha un altre exactament igual. En els milions d’anys que han passat, no ha existit mai un altre nen com tu. Mira el teu cos: quina meravella! Les teves cames, els teus dits, la manera com camines i et mous…! Pots convertir-te en un Shakespeare, en un Miquel Àngel, en un Beethoven. Tens la capacitat per a tot! Sí, ets una meravella. I quan et faràs gran, podràs fer algun mal a un altre que, com tu, és una meravella? No. Heu d’estimar-vos uns als altres. Tu has de treballar -tots hem de treballar- per fer d’aquest món un lloc digne dels seus fills."
I també:
Gràcies, Laura, per compartir-ho.
Diuen que una nena tenia una papallona atrapada a dins de la
mà i es va trobar amb un savi. Va tenir la pensada de posar-lo en una
situació en el que se sentís atrapat amb una resposta errònia. Va
preguntar-li si en obrir la mà, la papallona estaria viva o morta i va
pensar:
"Si diu viva apretaré la mà i la papallona es morirà i si diu que estarà morta, obriré la mà i la deixaré volar"
Davant de la qüestió, el
savi va contestar: "La vida de la papallona està a les teves mans"
(Jose Manuel del Pozo)
Vet aquí que la segona cosa essencial de la professió de mestre és -com en la majoria de les coses de la vida- el SENTIT COMÚ. La primera, estimar.
Aquest
és un pare que preocupat pel seu fill en una assignatura en concret, va
a parlar amb el professor a l'institut. Les paraules del professor són:
Sembla mentida, però aquestes coses passen, a l'educació d'aquest país. Falta una mica d'anàlisi a consciència del que ensenyem, com ho ensenyem i per què ho fem.
Us
exposo dos exemples de males pràctiques educatives (i per tant, de mals
mestres). La primera situació,que diu tantes coses!!! Analitzeu-la a
consciència. Jo em poso les mans al cap.
I la segona situació, més gràfica:
I la segona situació, més gràfica:

- Oh, és que el seu fill sempre s'asseu darrere de tot de la classe, a l'última fila, i es clar, es distreu.
- I per què no el fa seure més endavant?
- Doncs perquè el seu cognom comença per "V", i els faig seure per ordre de llista.
Sembla mentida, però aquestes coses passen, a l'educació d'aquest país. Falta una mica d'anàlisi a consciència del que ensenyem, com ho ensenyem i per què ho fem.