Read it in English here.
A mida que vaig coneixent i obrint portes, s’obren infinitat de portes més i la curiositat se m’amplia fins al punt d’explotar. Però satisfer la curiositat no es fa amb un obrir i tancar d’ulls... requereix recerca, esforç, connexions...
Per això escric aquí tot allò que em mata la curiositat, allò que em crida l’atenció i vull conèixer, per fer-ne recerca al llarg del mes, i potser, si aconsegueixo satisfer-la, publicar a l’espai següent allò que he après. Podeu col·laborar-hi deixant-me informació a la bústia (gcolelsa7@alumnes.ub.edu si és que sou coneixedors del tema, si n’heu sentit a parlar, en teniu referències, ho heu viscut, etc.
Curiositats (futures entrades):
- Escoles innovadores / escoles lliures, com són?
(Projecte final de carrera) JA SE N'ESMENTA ALGUNA COSA A DESCOBRIMENTS!
- Què
deien alguns educadors o filòsofs? Quina repercussió han tingut en el món
actual educatiu?
JA SE N'ESMENTA ALGUNA COSA A DESCOBRIMENTS!
(Montessori,
Rousseau, Steiner, Piaget, Vigotsky, Tonucci ...)
- Qui són...? Carme Thió de Pol (psicòloga i assessora pedagògica); Elisabet Abeyà? (publicacions a D’Infància); Carol Dwerk? (Dra. en psicologia Universitat d’Standford); Nina Zuna (Dra. en psicologia Universitat de Texas a Austin)
- En què consisteix la Pedagogia sistèmica?
- En què consisteix la Pedagogia sistèmica?
(Institut Gestalt).
- Quins són els fonaments de l’Educació Lenta? - Com es poden aprendre matemàtiques amb les reglets?
(Maria Antònia Canals. Ed. Rosa Sensat) AVIAT!
- Què és el TDA/H, com es diagnostica i com es treballa? Quines són les diferents perspectives que l’enfoquen?
(Sans, Fitó. Per què em costa tant aprendre? Trastorns d’aprenentatge. Hospital Sant Joan de Déu (UB). Ed. Edebé).
(Domènech, Joan. Elogi de l’educació lenta. Ed. Graó. Barcelona: 2009 / Escola Fructuós Gelabert).
- La por a equivocar-se i a l'error (dins de l'àmbit de l'educació formal) JA SE N'ESMENTA ALGUNA COSA A DESCOBRIMENTS!
Percepcions personals de l'experiència... avanço l'enfocament que vull donar al tema: si amb 6 anys, 8 anys, 12 anys etc. no es poden equivocar sense conseüències, quan ho podran fer?
- Com s'introdueix el llenguatge escrit? Quan (i com) s'ha de posar èmfasi en les faltes d'ortografia quan es comença a escriure?
- La por a equivocar-se i a l'error (dins de l'àmbit de l'educació formal) JA SE N'ESMENTA ALGUNA COSA A DESCOBRIMENTS!
Percepcions personals de l'experiència... avanço l'enfocament que vull donar al tema: si amb 6 anys, 8 anys, 12 anys etc. no es poden equivocar sense conseüències, quan ho podran fer?
- Com s'introdueix el llenguatge escrit? Quan (i com) s'ha de posar èmfasi en les faltes d'ortografia quan es comença a escriure?
(Vàries fonts: GRILLO, articles, assessoraments, mestres i llibres de text) Avanço l'enfocament: contextualització.
- Què passa si l'adult no hi és al 100%, tant a l'escola com a casa? Mirem pel benestar de l'infant, però i el de l'adult, és primer o segon? (Percepcions personals d'estar-se jornades senceres en una aula)
- Cal que a l’escola es facin tallers de cuina, per exemple? És el lloc adequat per fer-ho, o estem substituint la feina que s’ha de fer a casa? Per què l’escola ha de complementar tot allò que des de casa no es fa? Se sent dir: “Anem a la platja perquè hi ha nens, que si no és amb l’escola, no veurien mai el mar.” Fins a quin punt l’escola pot substituir el treball que s’ha de fer a casa? Ja s’han passat els límits actualment? La societat està acostumada a aquesta substitució i quan realment l’escola no pot entrar a les portes de casa, la situació es desborda? Què hem de fer perquè la societat sigui més conscient de l’educació dels fills que engendra?
- Quin és l'impacte i la importància de les imatges en el món infantil?
Ja podeu veure "arrel de la curiositat..."
els descobriments que n'he fet de: (aquí)
- Quines similituds tenen el món del lleure i l'educació formal?
(curs de monitors i experiència al Casal d'Estiu)
Projecte acabat:
_ Realització d'un llibre-cd cançoner per a l'escola bressol (vegeu entrada principal Juny)
- Què passa si l'adult no hi és al 100%, tant a l'escola com a casa? Mirem pel benestar de l'infant, però i el de l'adult, és primer o segon? (Percepcions personals d'estar-se jornades senceres en una aula)
- Cal que a l’escola es facin tallers de cuina, per exemple? És el lloc adequat per fer-ho, o estem substituint la feina que s’ha de fer a casa? Per què l’escola ha de complementar tot allò que des de casa no es fa? Se sent dir: “Anem a la platja perquè hi ha nens, que si no és amb l’escola, no veurien mai el mar.” Fins a quin punt l’escola pot substituir el treball que s’ha de fer a casa? Ja s’han passat els límits actualment? La societat està acostumada a aquesta substitució i quan realment l’escola no pot entrar a les portes de casa, la situació es desborda? Què hem de fer perquè la societat sigui més conscient de l’educació dels fills que engendra?
- Quin és l'impacte i la importància de les imatges en el món infantil?
Ja podeu veure "arrel de la curiositat..."
els descobriments que n'he fet de: (aquí)
- Quines similituds tenen el món del lleure i l'educació formal?
(curs de monitors i experiència al Casal d'Estiu)
- Sobre l’educació emocional a l’Educació Infantil (segon cicle)
- Quina rellevància té el JOC en l'etapa infantil?
- Quina rellevància té el JOC en l'etapa infantil?
- És positiva la introducció de les TIC a l'aula?
Properes LECTURES:
- Alsina, C. Estimar les matemàtiques. DONE!
- Xarxa Territorial d'Educació Infantil a Catalunya. Documentar la vida dels infants a l'escola
- Canals, M. A. Les reglets. DONE!
- Què és la dislèxia? Com es pot ajudar a un nen dislèctic a l’escola?
Vegeu entrada Novembre: "LLISTAT D'ESCOLES ALTERNATIVES per a recercar" o aquí (PDF).
- Preguntar per aprendre. (Vegeu-ho a entrada novembre)
- Sobre la sobreprotecció. (Vegeu-ho a entrada novembre)
- Sobre la natura, espai adient pel desenvolupament (Vegeu-ho a entrada novembre)
- Sobre alumnes amb alt rendiment... (Vegeu-ho a entrada novembre)
- Enterrem els algorismes aritmètics!
Vegeu entrada Novembre: "LLISTAT D'ESCOLES ALTERNATIVES per a recercar" o aquí (PDF).
Properes LECTURES:
- Alsina, C. Estimar les matemàtiques. DONE!
- Xarxa Territorial d'Educació Infantil a Catalunya. Documentar la vida dels infants a l'escola
- Canals, M. A. Les reglets. DONE!
- Domènech, J. Elogi de l'educació lenta. DONE!
- Pennac, D. Com una novel·la.
- Wild, R. Educar para ser.
- Bryle, S. Com s'expliquen els contes.
-Morin, E. (UNESCO) Los siete saberes necesarios para la educación del futuro.
- Wild, R. Educar para ser.
- Bryle, S. Com s'expliquen els contes.
-Morin, E. (UNESCO) Los siete saberes necesarios para la educación del futuro.
- Claudi Alsina i
Català. Estimar les matemàtiques. DONE!
- Pep Molist.
Dins del mirall; La literatura infantil i juvenil explicada als adults. DONE!
- Pep Molist. Els
llibres tranquils; El curs de la vida a través de la literatura infantil. DONE!
- M. Tomasello.
The social – pragmatic theory of word learning. Pragmatics, 10:4, (401 – 413) (article) DONE! (Aviat un resum!)
- Rosa Vilaseca.
Tesi doctoral (1990): La adquisición del lenguaje: un modelo interactivo de
intervención. DONE!
- Perspectiva
Escolar, 355. Enterrem els algorismes aritmètics! DONE!
- VVAA. Los
primeros pasos del itinerario lector. Del programa “Nascuts per llegir”
(article) DONE!
- Manual del
rondallaire (article) DONE!
- Teresa Colomer.
Per què i com han canviat les històries per a infants i adolescents? (article)
- Teresa Duran.
Àlbums il·lustrats i altres lectures. Anàlisi dels llibres per a infants. DONE!
- Glòria Gorchs.
Reflexions al voltant dels bebès i la lectura.
- Els IMATGIARIS. Faristol, 62. Juliol 2008 (article)
(Llegiu-ne el resum aquí). DONE!
- Ana Maria
Aranda Hernando. El conocimiento del medio social y cultural en la formación de
maestros. Llegiu-ne activitat de reflexió aquí). DONE!
- Carlos Lomas.
El poder de las palabras y las palabras al poder. (article)
- Amparo
Tusón. El desarrollo de la competencia
comunicativa oral en el aula de lengua.
(article)
- Escuelas Infantiles
de Reggio Emilia. La inteligencia se construye usándola. (Llegiu-ne aquí l'opinió!) DONE!
- Xarxa
Territorial d’Educació Infantil a Catalunya. Documentar la vida dels infants a l’escola. Temes d’Infància. (Vegeu el mapa conceptual) DONE!
- Rosa Mut i Amàlia Ramonera. Nois i noies:
tants a tants: selecció de llibres per impulsar la lectura, la coeducació i el
debat.
- Marta Mata. Per
avançar en l’educació.
- Les
properes revistes d’INFÀNCIA, PERSPECTIVA ESCOLAR, GUIX, GUIX D’INFANTIL i
CUADERNOS DE PEDAGOGÍA Projecte acabat:
_ Realització d'un llibre-cd cançoner per a l'escola bressol (vegeu entrada principal Juny)